Home      Cases en opdrachten      MVO video & tools      Bestel      Contact
 Cases en opdrachten
 
 
 
 
 
 
 

Hoofdstuk 4


Studievragen


  1. Zijn MKB-bedrijven ‘little big firms’ en speelt MVO op een zelfde wijze als bij grote mulitnationals? Of zitten er bijvoorbeeld verschillen in motivaties en in aanpak?

  2. Bezoek de websites van een aantal MKB-bedrijven die actief zijn op het gebied van MVO en vergelijk hun MVO-profielen. Wat valt je op?

  3. Wat zijn effectieve manieren voor MKB-bedrijven om te communiceren over MVO?

  4. Waarom zijn veel ondernemers terughoudend met het communiceren over MVO?


Academisch studiemateriaal


  • Lai (2006). Corporate Social Responsibility of SMEs in China: Challenges and Outlooks.

  • Craig et al. (2011). How do Australian small and medium enterprises communicate their corporate social responsibility activities online?


Praktijkrapporten


  • EIM (2011). MVO-ambities in het MKB.

  • Gorgievski et al. (2006). Waarden in het MKB: literatuuronderzoek en ontwikkeling meetmethodiek.




Hoofdstuk 5


Studievragen


  1. Wat zijn de belangrijkste problemen op het gebied van MVO zijn voor bedrijven met complexe toeleveringsketens? En wat kunnen zij voor oplossingen voor inzetten?

  2. Niet iedereen is enthousiast over het Base of the Pyramid-concept. Wat zijn redenen dat sommigen dit concept zelfs immoreel vinden?

  3. Wat zijn volgens jou de belangrijkste internationale duurzaamheidsthema’s?


Academisch studiemateriaal


  • Singh et al. (2005). Corporate social responsibility through the supply chain: MNCs to SMEs.

  • London (2007). A base-of-the-pyramid perspective on poverty alleviation.


Praktijkrapporten


  • SER (2011). Tweede voortgangsrapportage internationaal MVO.

  • Van der Schans et al. (2002). Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de agrofood keten.




Hoofdstuk 6


Studievragen


  1. Bestudeer meerdere duurzaamheidsverslagen van bedrijven uit dezelfde sector en vergelijk hun MVO-strategieën. Wat valt je op?

  2. Waar is het formuleren van een MVO-strategie van afhankelijk? Waar dient een bedrijf rekening mee te houden?

  3. Een strategie formuleren is een; draagvlak vinden binnen de organisatie voor de MVO-strategie is een tweede. Hoe kan een bedrijf dit draagvlak ontwikkelen?


Academisch studiemateriaal


  • Rowe (2005. Corporate social responsibility as business strategy.

  • Porter & Kramer (2006). Strategy and society: the link between corporate social responsibility and competitive advantage.


Praktijkrapporten


  • Rabobank (2008). MVO-strategie en -beleid.

  • Visser (2010). The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business.