Home      Cases en opdrachten      MVO video & tools      Bestel      Contact
 Cases en opdrachten
 
 
 
 
 
 
 

Hoofdstuk 16


Studievragen


  1. People-pijler van MVO ondergesneeuwd in Nederland. Kun je dit verklaren?

  2. Wat houdt goed werkgeverschap volgens jou in? En is dit (onderdeel van) MVO?

  3. Hoe belangrijk is het voor jou dat je (toekomstige) werkgever aandacht voor MVO heeft? Waarom is dat (niet) het geval?


Academisch studiemateriaal


  • Aguilera et al. (2005). Putting the S back in corporate social responsibility: a multilevel theory of social change in organizations.

  • Ali et al. (2010). Corporate social responsibility influences, employee commitment and organizational performance.


Praktijkrapporten


  • LVDO (2009). MVO in waterland.

  • VBO (2011). Statistisch zakboekje 2011.




Hoofdstuk 17


Studievragen


  1. Zie je goede doelen marketing als een MBO-uiting of als onderdeel van het marketinginstrumentarium van een bedrijf?

  2. Moeten medewerkers per se betrokken zijn bij MBO-activiteiten? Of is MBO ook mogelijk zonder betrokkenheid van medewerkers?

  3. Wat vind je de meest geloofwaardige MBO-uiting?

  4. Kies drie totaal verschillende bedrijven uit. Hoe ziet een mogelijke MBO-strategie voor hen er uit?


Academisch studiemateriaal


  • Porter & Kramer (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy.

  • Zappalà & Cronin (2003). The contours of corporate community involvement in Australia’s top companies.


Praktijkrapporten


  • Boing (2006). Corporate philanthropy report.

  • De Swart et al. (2010). MBO: kansen voor open doel.